Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hvězdní zástupci druhé vlny severského black metalu a autoři jedné z vůbec nejlepších viking metalových desek všech dob - to jsou BORKNAGAR. Kapela, kterou jsem si zamiloval hned od jejich ortodoxnějšího BM debutu, si v roce 1997 připsala triumfální počin "The Olden Domain", na němž se vlivy nordického blacku ústrojně spojovaly s výraznou melodikou. S trochou nelibosti musím nicméně konstatovat, že vše, co přišlo potom, mělo v mém posluchačském životě jepičí trvání. Ano, Norové zapracovali na aranžích a jejich následné desky přinášely velmi zdobný a pompézní materiál, ale při vší snaze zněly poněkud ploše a zapomenutelně.
Novinka "Winter Thrice" vlastně nic zásadního nemění. Je to opět vyšperkovaná porce vrstevnatého epického metalu, v němž se dozvuky pohanských začátků snoubí s propracovanou vokální složkou a poněkud odlehčenějším soundem, z něhož se už zřejmě navždy vytratila živelná intenzita prvních dvou desek. Přesto si mě nová deska nemá problém namotat mnohem intenzivněji, než třeba protežovaný předchozí počin "Urd". Zejména úvod nahrávky, který místy evokuje nenápadný návrat k pagan zpěvům a chórům "The Olden Domain", pokládám za nejsilnější materiál, pod který se kapela za posledních deset let podepsala. Nechybí mu přirozená chytlavost, majestátnost, podmanivé detaily a velmi elegantní práce s několika vrstvami. Pohanský načernalý art rock, když už člověku přicházejí na mysl nějaké škatulky.
BORKNAGAR působí po těch letech velmi suverénně a sehraně, extrémnější prvky se skvěle spojují s vysokým a expresivním Vintersorgovým a Simenovým vokálem (v eponymní skladbě chytře vyšperkovaný Garmovým heroickým kvikotem), přímočaré popěvky souzní s komplexnější strukturou skladeb. Po úvodním triu až kvartetu skladeb přechází "Winter Thrice" k poněkud abstraktnějšímu urdovskému rukopisu, v němž se trochu projevuje starý známý neduh - BORKNAGAR netrpí nedostatečnou kvantitou nápadů, ale o kvalitě se totéž říct nedá. Nejde o vysloveně slabé okamžiky, album spíš v prostřední části tak nějak klidně a příjemně plyne okolo a k větší divokosti ho probere až skvostným refrénem opatřená "Erodent", která v sobě zase probouzí černé pohanské zvíře. A následná vláčná polo-balada "Noctilucent" s melancholickým samplem napoví, že i mimo vikingské vody jsou BORKNAGAR schopní přesně zasáhnout náladotvorný cíl.
"Winter Thrice" zastihuje Nory v rozpoložení mezi uměřenou poklonou vlastním (přírodním) kořenům a košatější metalovou epikou. I když to není album, které by člověka vyrvalo ze země a vystřelilo k nebesům, jde bezesporu o velmi dobrou žánrovou práci. Vlastně mám problém si vzpomenout, zda mě nějaké album po "The Olden Domain" zaujalo víc. Nejspíš ne.
U mňa veľká radosť. A čisto subjektívne možno aj najlepší album od čias Quintessence. Chlapci nórski si dali naozaj záležať na košatosti aranžmánov, výbornom zvuku a najmä silných nápadoch na ploche celej dosky. Novinka BORKNAGAR, to je okamžitá kúpa originálčeku a nenásytné počúvanie už niekoľko dní za sebou. To, čo boli pre rok 2015 ENSLAVED, to sú pre mňa v tomto roku BORKNAGAR. Všetky vikingské päste hore!
5. února 2016
Arrow
6,5 / 10
Možno časom na "Winter Thrice" zmením názor, ale mňa tento album nepresvedčil v porovnaní s "Urd". Mám pocit, že sa BORKNAGAR pohybujú pod svojím kreatívnym potenciálom. V momentoch dokážu byť silní, avšak celok stráca dych. Keby bola využitá sila speváckej zostavy minimálne tak ako v titulnej "Winter Thrice", bol by to jeden z albumov roka. Takto je to solídny štandard zapadajúci niekam do obdobia "Epic". Musím ešte podotknúť, že ma sklamal Baard Kolstad, ktorý dokáže rozhodne viac ako dávať rýchle dvojkopy.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.
I přes původní vize, že nová deska Nicka Cavea ponese optimistickou auru, propadá se "Wild God" do pochmurných nálad a svou tísnivou atmosférou umí sevřít posluchače do kleští. Přesto je "Wild God" o kus písničkovější než minulé desky, což je za mě dobře.